Vhodné měření pro váš typ stránek
Na internetu naleznete nepřeberné množství různých stránek, s různým obsahem, různými účely a s tím spojené i různé požadavky na měření a vyhodnocování dat z webové analytiky. Abychom vám co nejvíce usnadnili rozhodování ohledně typu vašich webových stránek, rozdělíme si stránky podle použitého měření na následující 3 typy:
- Web typu vizitka
- Informační web
- E-shop
Když web slouží jako vizitka
Hodně internetových prezentací slouží „jen“ jako tzv. firemní vizitka. Internet místo telefonních seznamů už nepoužívají jen mladí lidé, na internetu jsou ve větší či menší míře zastoupeny všechny věkové či sociální skupiny.
Informační stránka by tedy měla především umožnit uživateli kontaktovat danou firmu co nejpřívětivějším způsobem.
Nezáleží na tom, zda web poskytne návštěvníkovi telefonní čísla, adresu nebo komunikaci přes kontaktní formulář. Pro webovou stránku je tato funkce sice poměrně malá, ale i přesto může tato stránka dobře plnit svůj účel s minimálními finančními náklady. Měření takové stránky webovou analytikou vám pomůže zjistit, zda k vám lidé přišli pomocí vyhledávání nebo odkazů partnerské firmy. Tyto informace pro vás mohou být rozhodně užitečné a na jejich základech můžete udělat mnoho prospěšných rozhodnutí.
Když srovnáte roční náklady na dobře připravenou webovou stránku a třeba reklamní inzeráty v regionálním denním tisku, vyjde vás webová prezentace výrazně levněji. A díky webové analytice budete moci zjistit, o kolik přesně. Ušetřené prostředky pak můžete použít na další propagaci nebo si je připsat k firemnímu zisku.
Když web představuje služby a produkty
Ne každá společnost dokáže své zboží prodat přímo na internetu. Typickým příkladem jsou například automobily, které si jen naprosté minimum uživatelů koupí na základně návštěvy naší webové stránky. Přesto si auto na webu uživatelé chtějí prohlédnout, dozvědět se o autu všemožné technické i obecné informace a udělat si základní povědomí o daném vozu. Na takovém webu už nás nebude zajímat jen to, kolik uživatelů stránky navštívilo nebo jaký čas na stránkách návštěvníci strávili. Existuje více možností, co měřit a jak investice vyhodnocovat.
Pro webovou analytiku je důležité navázat svá měření na určitou akci uživatele. Nechte tedy své uživatele, aby na stránce provedli nějakou činnost – uskutečnili nějakou akci. Poskytněte jim možnost zaregistrovat se, zapsat se k odběru newsletteru nebo vás třeba kontaktovat jako prodejce či dodavatele. Dejte svým návštěvníkům možnost, aby si detail produktu poslali přátelům na mail nebo sdíleli na sociálních sítích. Důvodem není to, že by vám tyto akce přímo přinesla nějaké zisky, ale celkem věrohodně hovoří o tom, jak jste své návštěvníky zaujali a také vám dávají možnosti s nimi dále pracovat, dokud se z nich nestanou kupující zákazníci. V takovém případě již můžeme hovořit tak, že vám splnění i takového cíle přivedlo zisk.
Když máme e-shop
U e-shopů je cíl více než jasný – prodej. Ale i přes přímočarost našeho obchodního záměru se stránkami, se nemusíme omezovat na pouhé měření uskutečněných objednávek. Například pokud se jedná o internetovou pobočku kamenného obchodu, bude vás jistě zajímat, kolik uživatelů si přečetlo informaci o tom, jakou máte v kamenném obchodě otevírací dobu. Na e-shopu jsou i další cíle, které je možné měřit, a které nám pomohou lépe pochopit chování uživatelů a tím zefektivnit prodej. Zda jste ve vašem e-shopu prodali nějaký produkt, víte i bez webové analytiky, od toho máte objednávkový systém a další nástroje, které jsou součástí webu. Přesto je webová analytika při provozu e-shopu nepostradatelná. Především z důvodů vyhodnocování propagačních aktivit, které přivádí uživatele na váš web.
Jediným měřítkem reklamních kampaní určitě není, kolik návštěv na váš web přivedly. Není samozřejmostí, že kampaň, která přivede nejvíce uživatelů, dosáhla i nejvíce provedených objednávek. Podívejte se na příklad.
Příklad: Na stránky Dobrého webu, které informují o pořádání různých školení on-line marketingu, přivádějí uživatele různé reklamní kampaně. Některé reklamní kampaně přivedou velké množství uživatelů, ale jejich úspěšnost není zdaleka nejvyšší. Přehled statistik obou kampaní je na obrázku č. 4.
Kampaň na školení Sociální sítě 2 přivedla evidentně vysoce kvalitní uživatele. Její výkon relativně výrazně předčil ostatní kampaně. Důležité pro vás je, že v tuto chvíli můžeme s klidem do kampaně vložit větší prostředky. Víme totiž, že kampaň přivádí uživatele, kteří jsou pro náš cíl (objednávka školení) relevantní. Toto zjištění však neznamená, že druhou kampaň vypneme, přivedla nám 260 objednávek a tak je před vypnutím nutné si spočíst, zda se nám investice do této kampaně vyplatila či ne.
Z uvedeného příkladu vyplývá, že návratnost investic je třeba měřit, a to nejen u e-shopů, ale takřka u všech stránek, kde můžeme alespoň přibližně dané cíle nastavit.
Možnosti zlepšení
Měření a analýza dat jsou jen jednou částí celého procesu. Vždy by mělo dojít i ke kroku, ve kterém ze získaných poznatků vyvodíme závěry. Vyvozené závěry by se měly dále projevit jak v optimalizaci kampaní, tak i v možných změnách webové prezentace.