Informace v článku jsou vhodné pro typy webů: článek je vhodný pro web typu e-shop článek je vhodný pro informační typ webu

Měření reklamních kampaní

Webová analytika se zpravidla využívá ze dvou důvodů. Prvním z nich je, abyste věděli, kolik uživatelů k vám na stránky chodí a jak se tito uživatelé na stránkách chovají. Druhým důvodem je měření výkonu reklamních kampaní.

Značení reklamních kampaní

U kampaní vždy potřebujete vědět, zda fungují a přivádějí očekávaný počet návštěvníků – ještě lépe zákazníků.

„Co nelze měřit, nelze ani řídit. Sledujte výkonnost vašeho webu a reklamních kampaní, do kterých investujete váš čas a peníze.“

Google Analytics umožňuje sledovat, jak úspěšné jsou reklamní kampaně. Sledujte, kolik návštěv uskutečnilo požadovaný cíl a stalo se vašimi zákazníky.

Můžete zjistit, že některé kampaně vám sice přivádějí velké množství návštěvníků, za které platíte, ale nedaří se jim přivádět nové zákazníky. Naopak, můžete mít kampaně, které vám přivedou jen pár návštěvníků, kteří se však stanou zákazníky ve větším procentu případů.

Je třeba umět kampaň správně rozeznat a následně správně interpretovat.

Rozeznání kampaně v Google Analytics probíhá na straně odkazu, který směřuje na vaši stránku. Dejme tomu, že cílová stránka vaší kampaně je www.ukazkovy-web.cz/sleva.html. Vaše kampaň budou odkazovat na tuto stránku. Existuje pět parametrů, kterými byste měli cílovou adresu označit a odlišit s nimi kampaň. Pro jednoduchost se podíváme jen na tři povinné parametry a ukážeme si, jak s nimi pracovat (celý seznam parametrů a kompletní nápovědu můžete najít na stránkách Google).

V první řadě je třeba pochopit logiku značení vašich kampaní. V rámci cílové adresy se za běžnou adresu přidá parametr, který pro Google Analytics nese informaci o kampani. Když si uživatel zobrazí stránku s těmito parametry, Google Analytics si načte informaci, o jakou kampaň jde. Proto musí všechny odkazy z kampaně být takto označeny. Pro praktickou představu, jak kampaně značit, můžete použít náš Pomocník pro označení kampaní.

Abyste dokázali správně zvolit parametr Medium, Zdroj a Kampaň, vám předkládáme následující diagram a tabulku, ve které jsou zahrnuty nejčastěji používané zdroje a parametry.

Ukázky možných parametrů

Rozdělení návštěvníků pro on-line kampaň

Na co je kampaň připravena?

Vánoční kampaň 2011
Parametr utm_campaign vanoce2011
Jaký je formát kampaně (Médium kampaně)? E-mail Banner PPC – platba za proklik Sociální média
utm_medium email banner cpc social
Kde mi kampaň běží (zdroj kampaně) Pravidelný newsletter Slevový kupón Vitálie Podnikatel Google AdWords Seznam Sklik Facebook Lide
utm_source newsletter 15sleva vitalie Podnikatel.cz google seznam facebook lide

Ukázkové příklady adres

Správně označený odkaz může vypadat takto: http://www.ukazkovy-web.cz/sleva/?utm_source=go­ogle&utm_medium=cpc&utm_cam­paign=vanoce2011. Co jsou jednotlivé části?

  • ?utm_source=google& je parametr zdroje, v našem případě jde o placený odkaz ve vyhledávání Google.
  • utm_medium=cpc& je médium. Označujeme kampaň s platbou za proklik, proto použijeme zkratku cpc.
  • utm_campaign=vanoce2011 je název kampaně. Odpovídá celkovému zacílení kampaně, v našem příkladě jsou to Vánoce 2011.

Takto označenou kampaň si pak můžete snadno prohlédnout v Google Analytics v přehledu Zdroje návštěvnosti – Kampaně.

Ukázka reklamní kampaně v Google Analytics

V této části jste se dověděli, jak a proč měřit reklamní kampaně, které cíli na váš web.


Zpětná vazba